Hoppa till huvudinnehåll

Varför använda Millum?

 

Millum erbjuder mer än bara ett skräddarsytt inköpssystem för hotell, restaurang och personalrestaurang. Förutom standardmoduler som Beställning, Orderhantering, Avtalshantering, Menybank, Inventering, Rapporter och mer, innehåller systemet flera hållbara tilläggsmoduler som CO2-kalkylator, Matsvinn och Menyplanering. Alla dessa hjälper till att effektivisera en hektisk vardag med många krav.

 

Genom att använda Millum krävs endast en inloggning. Det ger åtkomst till ett urval specialiserade verktyg som gör vardagen i köket enklare. Du får kontroll och säkerställer att genomförandet av alla uppgifter levereras både effektivt och hållbart.

 

Läs mer nedan om utvalda moduler i Millum.

Beställning och orderhantering

 

Våra moduler för beställning och orderhantering är utformade för att göra inköpsprocessen enklare och mer effektiv. Som användare drar man nytta av följande funktioner:

Beställning:

  • Inköpslistor: Skapa och hantera inköpslistor för att organisera inköp på ett strukturerat sätt
  • Produktsökning: Spara tid genom att söka efter produkter på tvärs av olika leverantörer och varukataloger
  • Varukataloger: Tillgång till överenskomna varor till överenskommen pris - genom ingångna avtal med valda leverantörer
  • Fasta beställningar: Upprepat beställande kan förenklas genom att skapa fasta beställningar som skickas regelbundet
  • Ordergodkännande: Säkra noggrannhet och kvalitetskontroll med ordergodkännande
iStock-470795108.jpg

 

Orderhantering:

  • Orderarkiv: Håll koll på alla tidigare beställningar i orderarkivet
  • Orderbekräftelse: Ta emot bekräftelser på alla beställningar och håll dig uppdaterad på varje steg i köpprocessen
  • Följesedlar: Säkerställ noggrann hantering av varuleveranser från dina leverantörer
  • Varumottagning: Registrera enkelt ankomst av varor och säkerställ att beställningar levereras korrekt
  • Avvikelsemeddelanden: Effektivisera hanteringen av avvikelser med automatisk identifiering av eventuella avvikelser

Menybank

 

Bygg en egen databas för recept och menyer. Hämta ingredienser baserat på produkter i egna varukataloger och markera dem med korrekt allergen- och näringsinnehåll från matinfo.no. Hämta beställningsförslag direkt från recept, baserat på antalet portioner för varje rätt eller baserat på tidigare beställningar.

 

Följande möjligheter finns i Menybank:

  • Bygg egna recept och skapa kalkyler
  • Hämta menyer i tredjepartslösningar, som på stora skärmar i kafeterior eller i appar
  • Bra översikt över råvaruutnyttjande och kostnad
  • Hämta näringsinnehåll, allergener och E-% från Matinfo

Hållbara tilläggsmoduler:

 

1. CO2-kalkylator: Tillsammans med RISE och Klimato har vi utvecklat en modul som möjliggör för våra kunder att beräkna och jämföra klimatavtrycket för rätter och menyer.

 

2. Matsvinn: Genom att ha en matsvinnfunktion integrerad i samma system som används för andra arbetsuppgifter är det tidsbesparande och enkelt att registrera matsvinn.

 

3. Menyplanering: Planera och anpassa menyer baserat på recept från Menybank, med möjlighet till flexibla intervaller. Använd vårt API för integration i tredjepartslösningar som stora skärmar eller appar.

Inventering

 

Inventering är en uppgift många ser som tråkig och tidskrävande, vilket ofta blir en tidsstöld i en hektisk vardag. Denna modul har en egen app som kommunicerar med desktopversionen och ger följande möjligheter:

 

  • Räkna offline
  • Flera kan räkna samtidigt
  • Delegera delar av eller hela inventeringen
  • Räkna varor med rätt benämning
  • Mobilapp

Rapporter

 

Med vår rapportmodul kan du enkelt extrahera värdefull information från systemet i ett användarvänligt Excel-format. Med några få klick kan du generera anpassade rapporter som hjälper dig fatta informerade beslut baserade på exakta och uppdaterade data. Vår rapportmodul är utformad för att vara intuitiv och lätt att använda, och datastrukturen gör att de kan bearbetas vidare i Excel.