Hoppa till huvudinnehåll

Menybank 

 

Menybank är den modul som innehåller de flesta funktionerna i Millum Procurement. Här hittar du många verktyg som gör vardagen i köket mer effektiv och lönsam.

 

Det här är några av verktygen som finns tillgängliga i Menybank:

Menyplanering

 

Du kan sätta upp och planera menyer, baserat på de recept som lagts in i Menybanken, antingen av dig eller av organisationen. Recepten kan ställas in för intervaller som passar dig bäst, till exempel vecko- eller månadsmeny. Menyplaneringen ger en bra överblick över råvaruanvändning och självkostnadspris.

 

Dessutom har vi tagit fram ett API för Menyplanering som gör det möjligt för användare att extrahera menyerna i tredjepartslösningar som på stora skärmar i matsalen eller i appen.

CO2-beräkning

 

Vi har tagit fram en beräkningsfunktion som består av en skala med fyra olika nivåer, där den röda nivån har mest koldioxidutsläpp och därmed är minst bra för miljön.

 

Med den här funktionen kan du beräkna CO2-avtrycket i en meny, per portion. Måttenheten bestäms av UNCFF och Europeiska kommissionen. Genom att konvertera till en gemensam måttenhet kan man jämföra de olika rätternas klimatavtryck.

 

Matsvinn

 

För ställen som gör och serverar mat och dryck är det viktigt att ha överblick över var och hur mycket matsvinn som uppstår. Detta är relaterat till både kostnader och hållbarhet.

 

Genom att ha en matsvinnsfunktion integrerad i det system du redan använder för andra arbetsuppgifter, såsom meny och beställning, blir det så tidseffektivt som möjligt för dig att registrera matsvinn.

 

 

Inventering

 

Inventeringsmodulen är en av de nyaste modulerna inom Millum Procurement. Den togs fram för att effektivisera uppgiften som många ser som en tidstjuv.

 

Modulen ger dig följande alternativ:

  • Möjlighet att räkna offline
  • Möjlighet för fler att räkna med samma varuantal/möjlighet att delegera delar av inventeringen
  • Möjlighet att räkna varor i rätt namn
  • Mobil-app