Hoppa till huvudinnehåll

Millum tar ansvar i leverantörskedjan

Millum genomförde även 2020 en hållbarhetsundersökning bland sina leverantörer, som en del av både en målsättning och ett ansvar att arbeta för goda arbets- och miljöförhållanden. Detta är tredje gången Millum genomför den här undersökningen bland leverantörerna.

Av: Sofie Vatle 16.03.2021 06:24

shutterstock_779956477

Undersökningen är en del av vårt hållbarhetsarbete, där vi sätter fokus på våra leverantörer och deras leverantörskedja, för att säkerställa att vi kan driva Millum och förmedla företagets produkter enligt etiska riktlinjer. 

Fortsatt arbete

Millum ska nu jobba vidare för att verka för åtgärder i samband med etiska riktlinjer hos tjänsteleverantörerna. Deras resultat är inte lika höga som hos leverantörer av fysiska produkter, men fortfarande lika viktiga. Vi måste även förtydliga vikten av att leverantörerna har etiska riktlinjer som är minst lika omfattande som kraven i FNs Global Compact och motsvarande ILO-konvensjoner.

Leverantörer och underleverantörer byts ut, vilket innebär att kontrollen och överblicken över leverantörskedjan är färskvara. När alla samverkar för att bidra till att riktlinjerna efterlevs har vi en god utgångspunkt.

Tiril Zelow Bliksmark

Marknadschef och hållbarhetsansvarig Millum

Kartläggning främjar förbättring och dialog

Millum har kartlagt sina leverantörer med hjälp av Factlines* standardschema för självrapportering av hållbar handel. Schemat bygger på de tio principerna i FN:s Global Compact och OECD:s riktlinjer för ett ansvarstagande näringsliv. Målet med undersökningen är att främja arbetet med utveckling och förbättring av Millums leverantörssamarbeten. Många av de största aktörerna på inköpssidan i storköksbranschen använder det här schemat för självrapportering för sina leverantörer.

Poängsystem i undersökningen

Varje fråga är fördefinierad med ett visst poäng, baserat på vikten av frågan och leverantörens svar. Maxpoängen för den här undersökningen är totalt 575 (100 %). Den här gången blev resultatet 323 (56 %) poäng. Det är lågt, och visar att det finns mer att jobba med hos flera av våra leverantörer. Det som drar ned poängen är bland annat att inte alla har en egen rapporteringsrutin för hållbarhet på plats, de saknar rutiner för uppföljning och/eller uppföljning av produktionsställe för de senaste tolv månaderna.

Resultat från undersökningen

  • 94 % av våra leverantörer har svarat på undersökningen. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren.
  • De flesta har både en hållbarhetsstrategi och etiska riktlinjer på plats. En stor del av leverantörerna som gör inköp från andra köper från leverantörer med egen produktion. Det är bra, eftersom det minskar antalet led i kedjan.
  • Leverantörerna har system och rutiner på plats för uppföljning av leverantörskedjan. Samtidigt kan de bli bättre på att följa upp rutinerna i sina egna kedjor – det är relativt få som har följt upp sina egna leverantörer under de senaste tolv månaderna.
  • I Millums leverantörskedja finns få länder med hög risk för brott mot mänskliga rättigheter och arbetsrätt. De flesta har ett styrsystem för HMS och kvalitetshantering – och vissa har miljöledningssystem och system för samhällsansvar.

Vi är glada att branschen sluter upp kring ansvaret för goda arbets- och miljöförhållanden, och att de flesta har system och rutiner för att följa upp sin egen leverantörskedja. Det är helt i linje med Millums fokus.

Tiril Zelow Bliksmark

* Factlines är ett norskt företag som är specialiserat på ansvarig leverantörsstyrning och kartläggning av leverantörskedjor. Företaget bildades som svar på norska myndigheters målsättning att stärka hållbarheten och samhällsansvaret inom inköp. Factlines har utvecklat en programvara just för undersökningar till leverantörer.