Millum

Hoppa till huvudinnehåll

Innehåll

Samhällsansvar från jord till bord

Matinfo AS och Factlines har ingått ett samarbetsavtal med syfte att förbättra dokumenteringen av matens resa från jord till bord. Avtalet ger de registrerade leverantörerna i Matinfo en unik möjlighet att dokumentera och synliggöra sitt samhällsansvar för inköparna.

Av: Morten Sandvold Schee 16.09.2018 11:07

shutterstock_409540834

– Detta gör det enkelt för inköparna att göra medvetna val vid inköp till storhushållssegmentet, säger Matinfos vd, Knut Øksby, och Factlines vd, Siri Engesæth.

Genom avtalet knyter Matinfo till sig viktig expertis från en av de stora och ledande aktörerna inom etisk handel och samhällsansvar.

– Detta är väldigt spännande och viktigt för oss på Matinfo. Vi vill vara aktören som ger inköparna möjlighet att göra medvetna och bra val. Genom detta samarbete kan vi ge våra kunder det de efterfrågar – information om varans resa från jord till bord, berättar Knut Øksby på Matinfo.

Enklare att följa lagar

Både Matinfo och Factlines verkar för att leverantörerna ska kunna dokumentera och synliggöra sitt arbete med etiskt och miljömässigt ansvar för inköparna, så att de i sin tur kan göra medvetna val. Detta har fram tills nu varit besvärligt och tidskrävande för leverantörerna.

– Genom vår lösning kan leverantörerna synliggöra sina resultat direkt för alla inköpare i portalen. Detta ger inköparna möjlighet att göra medvetna val utan att det försvårar deras arbete. Tar du samhällsansvaret på allvar behöver du ha ett bra informationsutbyte med dina leverantörer. Det bidrar vi till på ett effektivt och tidsbesparande sätt. Om du ska följa den nya lagen om offentlig upphandling §5 och motsvarande EU-direktiv, måste du kunna dokumentera system och rutiner för att uppfylla de mänskliga rättigheterna, berättar Engesæth på Factlines.

Viktigt för de största i Horeca-branschen

Att branschen är angelägen om att ta sitt samhällsansvar och följa lagar märks hos de största aktörerna i branschen. Redan innan nyheten kommit ut har flera anmält sitt intresse för att delta i projektet. En av de största aktörerna inom Horeca-branschen, Compass Group Norge, är angelägna om att ta sitt samhällsansvar för alla sina matsalar runt om i hela Norge.

– För oss på Compass är etisk handel och samhällsansvar väldigt viktigt. Därför har vi som mål att bli en av de första som verkligen tar tag i detta. Vi har redan genomfört vissa åtgärder och samarbetet med Matinfo understryker att vi är en engagerad och ledande aktör, berättar Compass groups produktutvecklingschef, Karl Olav Bø.

Samma inställning har Norrek som även är ett av de första företagen som synliggjort sitt samhällsansvar för inköparna genom Matinfo.

– I likhet med många av våra kunder tar vi arbetet med etisk handel på allvar. Vi vill gärna synliggöra detta arbete och strävar efter att hela leveranskedjan ska uppfylla dessa krav, förklarar Norreks försäljningschef, Helge S. Svendsen.

Informera och bli informerad via Matinfo.no

Matinfo är en databas med över 17 000 produkter från de största producenterna och leverantörerna inom storhushåll i Norge. Här hittar man lagstadgad information om produkterna, såsom näringsinnehåll och allergener. Matinfo ska vara navet för all informationsförmedling inom storhushållsbranschen och ett gemensamt uppslagsverk.

– Vår ambition är att Matinfo ska vara den norska branschens viktigaste webbplats, där man kan få information om goda och trygga val, avslutar Knut Øksby.