Hoppa till huvudinnehåll

Inköpssystemet som ger Radisson bättre kontroll och ökad effektivitet över hela Skandinavien

Efter många års framgång med inköpssystemet Millum i Norge beslutade hotellkedjan Radisson att implementera systemet på alla sina hotell i Skandinavien. Fördelarna med ett gemensamt inköpssystem över de skandinaviska länderna inkluderar ökad kontroll, effektivare processer och mer ekonomiska inköp över landsgränserna.

Av: Una Tingvik Haave 27.08.2024 14:42

3

Ökad kontroll över inköpen

Med hela 39 hotell i Skandinavien är det mycket som ska handlas in för Radisson-kedjan varje dag. Med stora inköpsvolymer följer utmaningar med att upprätthålla kontroll.

Med ett effektivt tvärskandinaviskt inköpssystem, skräddarsytt för hotell, restaurang och personalrestaurang, blir detta mycket enklare. Ett inköpssystem som samlar alla leverantörsavtal på ett ställe med en enkel inloggning ger bättre möjligheter för centraliserad kontroll. Detta gör det möjligt att jämföra inköp mellan länderna och utveckla en övergripande inköpsstrategi för hela regionen.

Genom att säkerställa att alla hotell följer samma standarder och riktlinjer för inköp kan Radisson också enklare säkerställa konsekvens i produkter och tjänster de erbjuder gästerna, oavsett var i Skandinavien de befinner sig. Detta kommer att skapa en mer enhetlig varumärkesupplevelse och kan öka kundnöjdhet och lojalitet för hotellkedjan.

 

Effektivisering av inköpsprocessen

Ett gemensamt inköpssystem kan effektivisera inköpsprocessen i hela Skandinavien. Genom att ingå centraliserade inköpsavtal slipper varje enskilt hotell att använda tid och resurser på förhandling av avtal. Samtidigt minskar automatisering av rutinuppgifter som beställningar, godkännanden och fakturahantering administrativt arbete och risken för fel. Detta sparar stora mängder tid och ger personalen möjlighet att fokusera på mer givande uppgifter.

 

Ekonomiska fördelar

Den ökade kontrollen och effektiviteten i inköpsprocessen leder till ekonomiska besparingar, samt att bättre översikt och data ger förbättrad logistik, vilket i sin tur minskar lagerkostnader och minskar svinn.

Dessutom gör tillgången till konsoliderad data om alla inköp och leverantörer det lättare för Radisson att identifiera områden där de kan förhandla fram bättre avtal och priser.

Möjligheten att kunna konsolidera beställningarna och göra större volymbeställningar ger också hotellkedjan bättre förhandlingskraft och kan leda till lägre priser eller rabatter.

Vi får inte heller glömma att minskat administrativt arbete också betyder minskade administrationskostnader.

 

Andra fördelar med ett tvärskandinaviskt inköpssystem

En av huvudorsakerna till att Radisson valde att implementera Millums inköpssystem på alla sina hotell i Skandinavien var att systemet enkelt kunde integreras med deras globala ERP-system, SAP. Millum demonstrerade denna integration i ett framgångsrikt pilotprojektmed hotellkedjan. Att inköpssystemet kunde kopplas till ERP-systemet, som används på alla Radissons hotell, var en betydande fördel.

Ett gemensamt inköpssystem för alla hotell i dessa tre länder är lättare att underhålla och minskar komplexiteten och behovet av utbildning av personal i olika system. Ett gemensamt inköpssystem bidrar, kort sagt, till ett mer effektivt och lönsamt företag.