Hoppa till huvudinnehåll

Ökat fokus på samhällsansvar i branschen

Hållbarhet och samhällsansvar är två heta ämnen 2020. Därför har Millum som en av de ledande aktörerna inom storhushållsbranschen vidtagit åtgärder för att rikta fokus mot både inköparnas och leverantörernas samhällsansvar.

Av: Sofie Vatle 06.07.2022 12:38

bærekraft

Vi tror att alla aktörer ser samhällsansvar som något viktigt. Eftersom vi är den neutrala länken är det viktigt för oss att underlätta för en grönare handel.

Bjørn Anskau

VD Millum

I linje med FN

Som vid all förändring startade processen internt. Det upprättades interna arbetsgrupper för att utarbeta klimatmål och samarbeten med externa parter, och Millum gick med i FN:s Global Compact.

Forumet representerar redan många olika branscher i Norge, och vi ser många fördelar med deltagandet. Genom medlemskapet vill vi stärka vårt engagemang och dra nytta av kompetensen som finns i nätverket.

När det gäller samhällsansvar och hållbarhet är Millums ambition att det inte enbart ska gälla det egna företaget.

Många av medlemmarna i Global Compact är små och medelstora företag precis som vi. Vår framtida strategi ställer självklart krav på oss själva internt, men den kommer att ge störst effekt ute hos våra kunder. Lyckas vi med att utveckla lösningar och tjänster som förenklar kundernas arbete med de hållbarhetsmål de har satt upp, kommer effekten av åtgärderna att öka i takt med antalet användare av lösningarna.

Offensiv på flera fronter

För att öka både inköps- och leverantörssidans samhällsansvar letade Millum förra året efter samarbetspartner som kunde erbjuda kunderna mervärde. Valet föll på Factlines, RISE och Klimato, som kan erbjuda kunderna tjänster utanför Millums kompetensområde.

Factlines arbetar för att stärka leverantörernas ansvarighet och hjälper dem att förmedla samhällsansvar direkt till sina kunder. RISE och Klimato hjälper alla typer av restauranger att beräkna klimatavtrycket för den mat de serverar och har i samarbete med Millum utvecklat en CO2-kalkylator som gör det möjligt för kunder att beräkna klimatavtrycket för rätter och menyer.

Det är spännande att se vad vi kan uppnå i samarbetet med hängivna och duktiga samarbetspartner. Vi tror att vi måste anta nya perspektiv om vi ska klara av att driva storhushållsbranschen mot en mer hållbar framtid.

De stora aktörerna måste haka på

Inköpare, leverantörer och konsumenter har under de senaste åren blivit alltmer medvetna och ställer högre krav på maten vi äter. Men om det ska göra någon skillnad för vår planet är vi tvungna att få med oss de stora aktörerna i branschen.

Om vi ska få med alla på en grön omställning måste konsumenterna ställa krav och utmana de stora aktörerna inom mat och dryck. Stora ord och goda intentioner hjälper inte om man inte följer upp med konkreta handlingar. Därför är det viktigt att den gröna omställningen blir mer omfattande än hos de nischade restaurangerna i huvudstaden.