Hoppa till huvudinnehåll

Nöjd kökschef på Bastion

Corazon Furuseth har jobbat som kökschef i tre år och är numera även chef för mat och dryck på Nordic Choice hotell Clarion Collection Bastion i Oslo. Corazon berättar att inköpsportalen definitivt har förenklat hennes arbetsdagar.

Av: Sofie Vatle 28.06.2022 12:01

corazn

Jag handlar 100 % av alla varor genom By@Choice. De få undantagen är när något är slutsålt hos leverantören eller om vi är tvungna att ändra menyerna med kort varsel.

Corazon Furuseth

Kökschef Nordic Choice hotell Clarion Collection Bastion

På Clarion Collection Bastionen är det flera personer som gör inköpen, vilket innebär att de blivit snabbare på att täcka upp för varandra och samarbeta vid inköp.

Jag lägger beställningar via portalen fyra gånger i veckan p.g.a. leverantörernas olika leveransdatum. Infaller inte detta under mitt schema kan mina kollegor enkelt gå in och lägga beställningen åt mig.

Enkel att använda

Det första Corazon tar upp är hur enkel portalen är att använda så fort man har satt sig in i systemet. Hon berättar att hon har fått väldigt bra utbildning och uppföljning av servicecentret hos Choice, utöver Millums utbildning på arbetsplatsen.

Det viktigaste är att lära sig funktionerna och skapa egna rutiner för hur man arbetar i portalen. Allt som behövs finns där, man måste bara lära sig att använda de funktioner man behöver.

Det är få saker som inte fungerar optimalt, tycker Corazon, men sökfunktionen har skapat en del problem i vardagen.

Det är väldigt bra att den nya inköpsportalen har en bättre sökfunktion. Jag ser fram emot att börja använda den!

Gillar inköpslistorna

Jag gillar verkligen funktionen för inköpslistor! Den är så enkel! Inköpslistorna fungerar väldigt bra och är till stor hjälp i beställningsprocessen. Det är absolut min favoritfunktion i inköpsportalen! Dessutom gillar jag hur den fungerar tillsammans med inventering. Jag tycker att layouten är väldigt enkel och nu när jag fått höra att den ska komma som offline-version känns det riktigt bra!

Det händer ibland att vissa varor som Corazon behöver inte finns i lager eller har utgått.

Då kan jag ta en telefon och lösa det. Men jag har nu lärt mig att systemet är otroligt bra på att föreslå och hitta ersättningsvaror åt mig. Det gillar jag verkligen – det är så enkelt!

Medveten inköpare

Det är absolut ingen tillfällighet vad Corazon köper in. Hon jobbar systematiskt för att hålla varukostnaderna nere. Här går ingen mat till spillo och Bastion har en mycket låg andel matavfall som slängs. Corazon berättar att hon alltid planerar måltiderna utifrån vad som finns i lager.

Jag letar hela tiden efter bra erbjudanden. Jag är mycket ekonomisk och prismedveten. Därför är det otroligt bra att leverantörerna kör kampanjer som vi får information om genom portalen. Då köper jag gärna in större partier som kan fördelas framöver.

Bastionen har blivit ett av de bästa hotellen i Choice-kedjan när det gäller varukostnader.

Det tycker jag är otroligt skoj och något som gör mig stolt. Jag har ju varit med och sett att varukostnaderna har sjunkit sedan jag började här. Det är jättekul!

Menybank är på gång

Bastion är på väg att komma igång med Menybank i inköpsportalen. För Corazon innebär det ännu ett hjälpmedel som underlättar vardagen.

Jag ser verkligen fram emot att börja använda Menybank. Jag tror det blir väldigt bra. Det kommer att skapa ett helt nytt informationsflöde mellan köket och servitörerna här. Vi satsar redan mycket på gluten- och laktosfri mat, men i dag görs märkningen manuellt. Så det kommer att bli riktigt bra att få allt färdigmärkt på ett papper!

En enklare vardag helt enkelt

Jag är totalt sett väldigt nöjd med Millum Procurement (By@Choice). Allt jag behöver under arbetsdagen finns samlat på ett ställe. Det gör helt klart min vardag enklare.