Millum

Hoppa till huvudinnehåll

Innehåll

Miljökampen når storhushållsbranschen

Livsmedelsproduktionens utsläpp av växthusgaser är en bidragande orsak till de klimatförändringar man ser i dagens samhälle. Millum AS samarbetar därför med företaget IntoLife för att kunna ge kunderna värdefull kunskap med hjälp av deras teknik.

Av: Morten Sandvold Schee 16.11.2017 12:07

bærekraft

Genom samarbetet får Millums kunder tillgång till en översikt över alla deras maträtters koldioxidavtryck och ges möjlighet att lära sig mer om hur man kan minska företagets utsläpp.

– Detta är ett otroligt viktigt och bra avtal för oss. Vi är angelägna om att vara med och stoppa den negativa utveckling vi nu ser på klimatet och då måste man börja redan vid inköpen av livsmedel. Koldioxidavtryck är något som verkligen är på tapeten hos både konsumenterna och inom storhushållsbranschen, därför ska vi vara först med att erbjuda våra kunder detta, berättar Millums ordförande, Knut Øksby.

Avtalet ingicks i början av 2017 men samtalen har pågått en längre tid.

– Vi hade med oss Will Nicholson från IntoLife på branschmässan SMAK2017 tidigare i år och vi fick ett väldigt gott mottagande. Vi har fått med oss några kunder som vill vara förutseende, och vi tror de andra också kommer att hänga på. Detta kommer att vara en av de viktigaste frågorna i vår bransch under de kommande åren, slår Knut fast.

Inköpsportalerna kommer att gynnas av samarbetet

Millum är länken mellan köpare och säljare i storhushållsbranschen och vår marknadsledande inköpsportal har drygt 10 000 användare, allt från kökschefer till vaktmästare på små och stora hotell runt om i landet.

– Med en så stor kundgrupp följer ett stort ansvar och det ansvaret tar vi nu genom att bjuda in IntoLife. Det kommer att göra stor skillnad när inköpschefer och kökschefer nu kan se koldioxidavtrycket på allt de handlar i portalen. För att stoppa den globala uppvärmningen måste vi börja med små steg. Var och en som köper in varor kan göra stor skillnad, säger Øksby.

Tar man data från Millums inköpssystem och kombinerar med IntoLifes data om koldioxidavtryck, kan man verkligen se företagets potential att minska utsläppen.

– Som ett resultat av detta samarbete kommer våra kunder inte bara prata om en förändring, utan faktiskt operationalisera sin miljöprofil med hjälp av Millum Procurement och tillhörande Menybank. Samarbetet är unikt eftersom det hjälper kunderna att gå från ord till handling mycket snabbare än de aktörer som inte utnyttjar Millums teknik i dag, säger Knut Øksby.

Vi måsta agera innan det är för sent

Livsmedelsproduktionen bidrar till en ökad miljöförstöring och står för mer än 25 % av de globala utsläppen av växthusgaser. Forskning visar att vi måste förändra dagens kostvanor och livsmedelsproduktion och övergå till mer hållbara och hälsosamma alternativ.

– Samarbetet med Millum ger oss möjlighet att erbjuda verktyget i stor skala till större delen av Horeca-branschen. Jag tror verkligen att vi kan bidra till en mer hållbar utveckling inom hela branschen, säger Will på IntoLife.