Millum

Innehåll

Vad utmärker de bästa lösningarna?

Det finns en rad olika lösningar och aktörer på marknaden. Så frågan är vad som utmärker de bästa och vad som gör Millum till en av de ledande aktörerna i branschen.

Av: Morten Sandvold Schee 30.10.2017 12:07

jamesmøte

Millum har funnits i mer än 15 år och har stor erfarenhet av inköps- och fakturasystem. Vi är unika och sätter alltid kunden i främsta rummet. Millum har en stark och specifik domänkunskap inom storhushållsbranschen, vilket innebär att vi vet vad både våra inköpare och leverantörer har behov av. Vi är en neutral aktör som varken tar köparens eller säljarens parti, utan endast förmedlar data och information.

– Millum ska fungera som en länk mellan köpare och säljare. Vi ska förenkla handeln. Med oss bakom dig kan du och dina anställda göra det som ni är bäst på: driva hotellet, restaurangen eller matsalen på ett välfungerande och lönsamt sätt, berättar Millums vd Bjørn Anskau.

Siktar mot toppen

Under de senaste åren har Millum samarbetat med KPMG för att kartlägga hur de ledande aktörerna arbetar och vilka förbättringar vi kan åstadkomma i våra egna system. Bland annat har man tittat på Basware, Ariba, Coupa och SciQuest för att se vad som utmärker dem och vad som motiverar till viktiga inköp.

Vi upptäckte att det främsta motivet till att skapa en optimal lösning är att den ska täcka ett större behov än bara inköpschefens. Nyckeln till framgång ligger i att inkludera användarna. Lösningen måste vara lätt att förstå sig på och enkel att använda. Du ska kunna utföra samma arbete oavsett om du befinner dig på jobbet eller hemma. Hur framgångsrik lösningen i slutänden blir hänger på huruvida användaren faktiskt använder sig av den eller inte.

– Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla våra produkter efter användarnas önskemål. Utvecklingen inom inköp har gått fort de senaste åren. Våra utvecklare arbetar dagligen med att förbättra våra lösningar. Vi håller just nu på att lansera vår nya inköpsportal som vi har utvecklat i samarbete med centrala aktörer hos våra samarbetspartners och kunder. Vi ska ständigt utvecklas och se till att de tjänster som vi erbjuder är de bästa på marknaden, säger Bjørn Anskau.

Kännetecknen för de bästa systemen

Vad utmärker då de bästa systemen? I en undersökning kom KPMG fram till följande tre huvudområden.

Användarvänligt system:

– Innovativt leverantörssamarbete
– Enkla samarbeten med flera leverantörer, både stora och små

Ett enhetligt system:

– Enastående konfiguration
– Flexibilitet som möjliggör kontinuerlig anpassning över tid

KPI-driven framgång:

– Matrisfokuserat samarbete
– Kontinuerlig KPI-mätning, implementeringen lägger endast grunden